lördag 23 juli 2011

om böcker

Min kamera har pajat och i väntan på att undersöka om den går att laga och i väntan på att få låna scanner så kommer här en lista med frågor och svar om böcker. 

Senast köpta inbundna bok
”Livet”, Keith Richards biografi. Men påbörjade lyssning av den istället med Johnny Depp som uppläsare. Perfekt med ljudböcker när man photoshopar eller ritar.

Senast köpta pocketbok
Nick Hornby, ”Juliet naked”, på en loppis häromdagen.

Senast lästa bok
Ron Jeremys biografi. Finkultur på hög nivå.

Läser just nu
En vän plockade nyss fram och tyckte jag skulle läsa Hunter S. Thompsons bok ”Kingdom of fear” så den bär jag runt på i väskan just nu.

Favoritgenre
Har varit fast i biografiträsket rejält senaste åren annars läser jag gärna bra skönlitteratur av olika genrer.
Ultimata längden på en bok
Det varierar från bok till bok. Men är det över 500 sidor i den så drar jag mig alltid från att börja läsa även om boken är fantastisk. Det händer ju att jag läser böcker på över 500 sidor men då måste jag vara ytterst motiverad och övertygad om att det är en bra bok värd att läsas.
Favoritbokhandel
Pocketshop, köper och läser nästan bara i pocket eftersom jag alltid läser på andra platser än hemma och släpar alltid runt på en bok i väskan. Perfekt att ha tillhands när man åker vagn eller väntar på något/någon.
Bokaffären på konstmuseet är en annan favorit. Där finns alltid en uppsjö av fina och inspirerande böcker.

Vilka böcker ligger i ”att läsa” högen
Mark Haddon ”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten”, Nick Cave ”Bunny Munros död” och Marisha Pesel ” Fördjupade studier i katastroffysik

Favoritbibliotek
När jag bodde i Sthlm satt jag mkt på serioteket på kulturhuset. Ett bibliotek bara fullt med serier. Vet inte om det finns kvar där idag.

Favoritplats att läsa, i hemmet
Läser sällan hemma men om så blir det i sängen eller på balkongen.

Favoritplats att läsa, utanför hemmet
På vagnen, i en park, vid havet eller på ett kafé.

Fem författare som du alltid köper i inbundet format
Jag köper ytterst sällan inbunda böcker, om det inte är inspirationsböcker. Men här är fem favorit författare Bukowski, Nick Hornby, Haruki Murakami, Neil Gaiman och Roald Dahl

Bästa lässnackset
Bästa snacket är alltid glass. Passar alla tillfällen.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning
Musik är alltid bäst och alltid på

När på dygnet läser du helst
När helst jag åker spårvagn, tåg, buss eller väntar nångonstans på någon.

Bästa kollektivtraffikläsningen
Den bok som ligger i handväskan.

För övrigt
Anser att en bok är en av de bästa presenterna att ge bort. Är presenten till någon som inte läser så finns brukar man alltid kunna hitta nån bok som personen uppskattar, t.ex en bra kokbok. 

Inga kommentarer: