torsdag 6 januari 2011

2010 personliga favoritbilder

Här är tre personliga favoriter bland alla alster som har skapats under året. Ibland kan en bra teckning, målning, bild bli till och perfekt på minimal med tid medan man emellan åt kan sitta och pilla med samma alster timma efter timma utan att man varken blir klar eller nöjd. Dessa tre är gjorda på helt olika sätt, på nr 1 lade jag ner omsorgsfullt skuggningsarbete med blyerts för att fånga luvans karaktär. Endast ett fåtal markers användes, blå till luvan och ögonen.
Tvåan gjorde jag en sen kväll när jag varit ute och träffat vänner, gjorde en snabbskiss över  hennes profil och hår. Få markers till ansiktet, tror att jag bara använde en röd ton till läpparna och ev en varm grey 1 eller två till att förstärka vissa skuggor och svart gouache till håret. Klockslaget präntades med stämplar inköpta på Granit. Arbetet tog nog inte mer än en kvart sammanlagt. 



Trean är en gammal skiss jag hittade i lådan vid en utrensning som istället för att åka i suptunnan fick sig en uppfräshning med markers och torrpastell. Apropå ögonen så vet jag inte varför jag alltid har haft en tendens att låta dem ta plats bli extra stora. Det kanske har en smula att göra med att det sägs att ögonen är själens spegel.  När jag från början inte har tänkt vad det ska bli när jag sätter pennan mot pappret dyker omedvetet dessa vemodiga själar upp. Det är som om de bor i mig och slipprar ut när tanken är någon helt annanstans. 


Har du några andra favoriter från året?

Inga kommentarer: