lördag 1 januari 2011

spelningar topp 3 2010

1. The Tallest man on earth på Debaser i Malmö i november var en efterlängtad spelning och han lyckades ensam på scenen leverera och leva upp till mina skyhöga förväntningar. Jag har varit bitter och besviken sen jag missade hans spelning i Annedalskyrkan på årets W.O.W trots över två blöta och kalla timmar i kö medan regnet öste ner och paraplyet saknades. TTMOE har en förmåga att trollbinda som få andra. Ibland behövs det inte mer än en fantastisk man och en gitarr för att det ska bli magi. Hans senaste album The Wild hunt toppar lätt listan över årets bästa album och är det som spelats mest i mina lurar under 2010.

2. Vi minns väl alla ögonblicket då för tio år sen när Håkan släppt sin solodebutskiva och slagit igenom med buller och brak mitt under en spelning på Nalen iförd sin sjömanskostym som då var hans signum överrumplas av Per Bjurman som går upp på scenen och fram till Håkan och ger honom en ordentlig kyss.
När Håkan går på scenen tio år senare i samma kostym till tonerna av debutens första spår Känn ingen sorg för mig göteborg börjar en nostalgisk, kärleksfull och känslosam resa när debutskivan spelades låt för låt. Mitt under spelningen förvånas jag av mig själv då plötsligt tårarna börjar rinna som på en av fjortisflickorna som alltid står skrikandes längst fram. Jag står och känner mig en aningens patetisk men det är bara att inse att hur gammal man än kommer att bli så kommer musik alltid fortsätta att beröra en.

3. Woven hand spelade på Storan i slutet av maj precis innan Storan tråkigt nog stängdes igen. Woven hand var som vanligt jäkligt bra och musiken har ett sound, en känsla och ett mörker som det inte går att hitta hos andra och som går rakt in i mitt hjärta och själ. Under spelningen får jag gåshud ett flertalet gånger och jag önskar att det aldrig ska sluta spela. Woven hand är ett av mina absoluta favoritband och även om de är sjukt grymma på studioalbumen så är det nog t o m ett par snäpp bättre live och är ett sådant band man bara vill se om och om igen.

Inga kommentarer: